søndag den 28. februar 2021

Strømper og Knit A Longs

 Lige for tiden fylder danske strikkere Instagram med strømper og KALs. KAL er en forkortelse for samstrik og det handler om at flere strikkere strikker den samme model i det samme tidsrum. Det kører på sociale medier - for mit vedkommende Instagram - og fordi Instagram jo er fyldt med algoritmer, der sørger for hvad jeg ser og ikke ser - ser jeg mange strømper lige for tiden.


De to danske strikke-youtubestjerner 'Malenes kreaverden' (som har Instagramprofilen Strik og musik) og 'Jaffelaf' (som har Instagramprofilen af samme navn) har begge startet strømpe-KALS på deres Youtubekanaler. De har skønne præmier, som nogle enkelte deltagere er heldige at vinde. Præmierne er skønne, men jeg deltager mest for at udvikle mit strømpestrik og for have et fællesskab om at strikke sammen med andre. Strik og Musiks KAL (#strikogstrømpemusik) er ret enkel - man strikker strømper og uploader og så er der præmieudlodning hver tredje måned. Jaffelafs KAL (#strikdanskestrømpermedjaffelaf) er sådan at alle strikker et par strømper i måneden efter et udvalgt dansk mønster. Denne KAL har præmieudlodning hver måned så man kan fint nøjes med at være med i en måned og man behøver ikke at blive færdig med strømperne. Det smarte er at man kan strikke med i begge KALs samtidig.

Jeg har strikket strømper i 7 eller 8 år. For mig har det meget været bundet op på mine minder om min farmor, der strikkede strømper. Hun strikkede helt klassiske strømper, altid med striber og altid i klare strømper, og den tilgang til strømperne har jeg overtaget. Jeg har strikket rigtig mange strømper af den slags og jeg elsker det meditative i de skønne farver og enkelheden. Jeg elsker det stadig.

For nogle år siden fandt jeg så ud af at strikke turbosokker, som jeg kalder dem. Princippet er helt som i farmors strømper, men der er kun 40 masker på omgangen. Det gør at de er nemmere at strikke, men også at de er tykkere - især det sidste er rigtig rart når man bruger strømperne som erstatning for sutsko. Når man strikker dem med to tråde almindeligt strømpegarn får man en fin tykkelse og hvis der er spil i farverne får man de mest fantastiske farvekombinationer som for eksempel på billedet herunder



I januar måned introducerede Jaffelaf mønsteret Stolen Bike Socks til sin KAL. I hendes KAL strikker man danske strømper, et nyt par hver måned. Januarstrømperne ret enkle at strikke med deres kombination af ret- og vrangmasker og deres helt klassiske opbygning med hælklap. Mønsteret er på engelsk, men der er diagram med, så de er ikke svære hvis man har strikket strømper før. Jeg valgte noget selvstribende garn fra Alonelysocklady. Jeg fik en adventskalender med garn fra Alonelysocklady i fødselsdagsgave og strikkede StolenBikeSocks i den farvekombination, der hed 'Christmas in a Nutshell'. Jeg har taget et billede hvor man kan se at jeg mangler en lille smule garn i slutningen. Det handler ikke om mængden af garn, mere om at jeg synes strømper gerne må være lidt lange så jeg gav dem lige et par centimeter ekstra. Men de er fine og jeg er glad for dem (faktaboks nederst)



I februar havde Jaffelaf valgt et par strømper, som krævede lidt mere. Det har virkelig været en udfordring, men af den gode slags. Det er Kontinentsocks af Katrine Wohllebe (opskriften er på dansk). Der er snoninger igennem hele strømpen hvilket giver det fine mønster, men det kræver også at man holder koncentrationen og følger med i mønsteret. Hvis du følger #kontinentsocks på Instagram kan du se rigtig mange skønne versioner. Mine er den 'rigtige' længde med 7 cirkler - en for hvert kontinent. Jeg er virkelig begejstret for mit eget arbejde, de er blevet super gode, og det har været rigtig godt for min strikkeselvtillid at komme lidt videre end farmorstrømperne. Altså grundkonstruktionen er stadig den samme - oppefra og ned og med hælklap. Garnet er fra en dejlig adventskalender, jeg fik fra Garnkisten og der fulgte en fin opskrift med garnet (Nobilis strømper) som jeg bare ikke fik slået op til i december. Nobilis strømper bliver en anden gang, nu er garnet brugt. 




Fordelen med en KAL er at man er så godt hjulpet for andre glade strikkere hjælper så gerne når man laver et opslag på Instagram og spørger om hjælp. Samtidig kan man se en masse fin versioner af det samme mønster og man bliver så nemt inspireret til hvad 'man også lige kan gøre'. 

Jeg ved, nogle føler en smule pres for at være med i nogle af de mange KALs, der løber på Instagram og på diverse strikkepodcasts på Youtube (og der er virkelig mange for tiden). Både fordi de måske ikke har strikket så lang tid, måske også fordi deres økonomi ikke er så god. Det er alts en helt ærlig sag at man ikke har økonomi til at deltage i KALS og det er så ærgerligt at nogen føler sig udenfor, så vær ærlige hvis I føler jer pressede til at deltage, det har jo aldrig været intentionen. Jeg synes, strikkefællesskabet er stort og jeg synes, Instagram er så inspirerende og dejligt et sted - og det skal være et sted hvor der er plads til alle. Nybegyndere føler ofte de bliver hjulpet godt på vej i strikkefællesskabet, det er så dejligt. Desværre tror jeg også at nogen føler sig udenfor, det synes jeg er ærgerligt. Jeg tror, ærlighed er vejen frem, så hvis man på nogen måde føler det er et pres at deltage i alt muligt (uanset om det er af økonomiske, politiske eller personlige årsager) så skriv det ærligt! 

Faktaboks - Stolen Bike Socks

Garn: Strømpegarn fra AlonelySocklady
Farve: Christmas in a Nutshell
Pind: 2,5 mm
Mængde: Et helt fed på 70g og et helt fed tilhørende kontrastfarve
Opskrift: Stolen Bike Socks (gratis på Ravelry)
Kommentar: Jeg kommer til at strikke flere. De er enkle at gå til, men de er så fine i alle mulige skønne kombinationer. Jeg er selv vildt begejstret for mine stribede

Faktaboks - Kontinent Socks

Garn og farve: Sysleriget strømpegarn i farven 'Mountain Lodge' som var en del af min adventskalender fra Garnkisten 
Pind: 2,5 mm
Mængde: Jeg har ikke vejet dem, men ca. 70 gram
Opskrift: Kontinent Socks (kan købes på Ravelry)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, tak fordi du tager dig tiden til at skrive en