fredag den 5. februar 2021

Abbey Rose

Som jeg skrev i et tidligere indlæg blev 2020 året hvor jeg fik debut som teststrikker. Jeg havde selv en tanke om at mine strikkeevner slet ikke rakte i den retning, men jeg blev så positivt overrasket over processen hos Shiny Super Hero at jeg fik lyst til at prøve mig af igen hos en anden strikdesigner.

Jeg er ikke den store strikkepodcast-lytter, men der er nogle, jeg følger med hos. Blandt andet følger jeg med stor glæde med hos Kirsten, der har podcasten Strikketid hos Knit in Colours og hjemmesiden www.knitincolours.com. Hun efterlyste i et afsnit teststrikkere og jeg meldte mig. Jeg fik lov til at teststrikke Abbey Rose Trøjen, som er opkaldt efter Rose fra Downtown Abbey. Den er super smuk, men det krævede en vejrtrækning eller to før jeg havde modet til at gå i gang. Der er rigtig meget mønster og der er rigtig mange farver. Det er en smuk smuk trøje, så da den først kom i gang var det et rigtig dejligt strikkeprojekt. Det har været et stort arbejde, men det har samtidig været den skønneste proces.

Den originale trøje er strikket i garn fra Hjertegarn (Woolsilk) men jeg kunne slet ikke beslutte mig for farver i Hjertegarns sortiment. På en eller anden måde var den originale for lille til mig og jeg vidste, jeg ikke ville få den brugt. Jeg fik også lyst at til at strikke noget i mere klare farver og det ønske opstod da jeg kiggede hos Holst garn og så farvekortet til deres silkwool. Jeg faldt pladask for den mørkeblå og gik så efter en af mine foretrukne kombinationer med lysegrå, gul og grøn. Kirsten sagde god for at jeg skiftede garnerne og så bestilte jeg. 

Hvis du overvejer at teststrikke så er Kirsten virkelig god at arbejde sammen med, hun var enormt hjælpsom de gange i processen, jeg havde brug for støtte. Det var mest fordi jeg tvivlede på egne evner, jeg havde brug for hjælp, og Kirsten var virkelig sød - og enormt hurtig - til at forstå mine udfordringer. For eksempel fik jeg lov til at droppe den forhøjede hals i nakken fordi jeg bare ikke kunne få det til at blive pænt. Så alt i alt har det været en virkelig skøn oplevelse.

Nu er opskriften ude og i rigtig mange størrelser. Hvis du kan lide flerfarvestrik så synes jeg, du skal begive dig ud i det. Trøjen har den store fordel at den er strikket på pind 3,5 så den bliver ikke alt for tyk og vamset. Så virkelig skønt med en ikke-tyk trøje i flere farver.

Du kan se mere om trøjen i Kirstens podcast, jeg tror det er afsnit 8, hun taler om den i. Hun har den på i afsnit 7, der kan man se hvor fint den sidder på Kirsten. På mine billeder er halskanten droppet og det kan jeg bedst lide, men jeg kan sagtens se at det andet er pænere på de fleste andre. Her er billedet af min version. Du kan se flere på Instagram i fine farver





Faktaboks

Pinde: Størrelse 3,5 til mønsteret og størrelse 3 til ribkanten

Garn: Holst garn Night Shades (bundfarve), Mustard, Pearl, Seagull og Forest. Der er rigeligt garn i den angivne mængde og prisen er til at overkomme (uanset om det er woolsilk det ene eller andet sted fra)

Størrelse: Jeg har strikket i størrelse 2 og regnet med et rimelig begrænset brystmål

Mønster: Abbey Rose fra Knit in Colours

2 kommentarer:

  1. Hvor er den fin - dejligt du har angivet farverne, det vil jeg prøve at huske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager jeg som en kompliment, tak. Ellers skriver du bare - enten her eller på Insta, jeg vil altid gerne hjælpe. Det er en virkelig skøn trøje og en meget fin opskrift, jeg kan kun anbefale at man strikker den - selvom det er et stort arbejde

      Slet

Jeg elsker kommentarer, tak fordi du tager dig tiden til at skrive en