lørdag den 20. marts 2021

Strømper på pind 4

Instagram er gået fuldstændig amok i strømper. Det er så fantastisk inspirerende for en type som mig at jeg kan se en masse skønne mønstre og farver og former og garner uden at jeg skal søge efter det i lang tid. Det styrker mine tanker, inspirationer kommer til mig uden jeg gør noget selv. Specielt det med farver og garntyper synes jeg er en rigtig dejlig ting, strik præsenterer sig nu engang meget forskelligt udført i forskellige farver og garner. Og der må jeg sige, Instagram kan noget, der virker hos mig.

Gennem de senere måneder, hvor strømpestrik for alvor er boomet, er jeg også blevet inspireret til at prøve noget nyt. Jeg har for første gang nogensinde strikket strømper nedefra og op. Indtil videre er det gået fint, men jeg foretrækker stadig at strikke oppefra og ned som jeg plejer. Maja (Jaffelaf) taler så fint om forskellene i sin podcast . Jeg kan bedst lide at ribben starter med en opslagskant og jeg synes også, aflukning på tåen giver et bedre og pænere resultat. Det kan selvfølgelig også være, det bare skyldes at min oppe-fra-og-ned-teknik er bedre fordi jeg er har mere erfaring.

Jeg er begyndt i det små, hvilket vil sige på tykke pinde. Jeg har strikket to par strømper af to forskellige designere - begge nedefra og op, begge i samme garn og begge på pind 4. Parrene er fine på hver deres måde, selvom de er meget forskellige.

Det første par, jeg strikkede, var 'She's a Rainbow' fra Popknit . Et par meget enkle sokker, strikket primært i rib og med et meget enkelt snoningsmønster ned foran. Det er første gang, jeg strikker rib under foden, jeg har altid tænkt at det ville være underligt at gå rundt på, men det fungerer rigtig fint. En af fordelene ved at strikke nedefra og op er at man kan få brugt alt garnet fordi man kan strikke strømpen så lang som man vil og som man har garn til. Det har givet mig et par lange sokker, og med ribstrukturen er de nemme at folde ned så de kommer til at passe.

Det andet par er en del af den KAL, der kører på Jaffelafs podcast . Maja har udvalgt et par strømper til hver måned, der er designet af en dansk designer. I marts måned har hun udvalgt Subtle socks fra den danske strikdesigner Odd Row. Jeg har valgt at strikke i den tykke udgave, men man kan også vælge en tynd version. Strømperne er på en eller anden måde enormt feminin i sit enkle udtryk med fremhævede masker omkring hælen. 

Der har været rigtig meget for og imod strømperne. Jeg tænker ikke, jeg kommer til at strikke flere. Jeg synes, opskriften er alt for omfattende - den er på 14 sider. Det er en ekstremt gennemarbejdet opskrift, og nok også for gennemarbejdet til mig hvis man kan sige det på den måde. Der er en skreven instruktion, diagrammer, videoinstruktioner og billeder med beskrivelser. Kombinationen af alt det her, som der jo er et system i, gjorde at jeg var helt kulret. Jeg kunne simpelthen aldrig huske hvor langt jeg var nået  så jeg fik strikke en del om. Jeg tror til gengæld, opskriften havde været en af mine foretrukne hvis jeg sad og skulle strikke mit første par strømper. 

Hælen er en helt ny type, som designeren selv har udtænkt. Den giver god mening, men den sidder ikke så godt på min fod - jeg kan ikke helt greje hvorfor, men jeg tror måske at det er fordi den ikke er med rib og dermed ikke så elastisk. Derudover blev min aflukning nok for løs - og det kan jeg jo ikke holde nogen designer ansvarlig for. 



Faktaboks

Opskrift: She's a raibow fra Popknit

Pind: Lykke Needles strømpeinde str 4 mm

Garn: ONION Wool and Nettles No. 4, der er brugt et nøgle pr. strømpe

Kommentar: De bliver et hit!



Faktaboks

Opskrift: Subtle Socks bold fra Odd Row

Pinde: Lykke Needles strømpepinde str. 4 mm

Garn: ONION Wool and Nettles No. 4, der er brugt i alt 65 g. men jeg har også forkortet strømperne lidt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, tak fordi du tager dig tiden til at skrive en