tirsdag den 1. august 2017

Uld kan ikke erstattes af hør

Jeg har prøvet at erstatte uldgarn med hør, og det er nok både første, sidste og eneste gang, jeg gør det.


Jeg købte for længe, længe siden noget 'ren blank italiensk hør' hos Garnudsalg. Farven er helt fantastisk, en skøn chokoladebrun nuance, der gør at man bliver sulten bare ved at man kigger på garnet.


Jeg fandt en opskrift på en enkel trøje i et nummer af Maries Ideer og slog op. Strikkefastheden passede og jeg strikkede derudaf. Det viste sig at være temmelig hårdt for strikkemusklerne at strikke i hør fordi der jo ikke er nogen form for naturlighed i garnet. Derfor ebbede strikketempoen hurtigt ud. Det har været som at strikke i sejlgarn, og man kan se selv de mindste ujævnheder, og de steder, der er skiftet tråd, er der nærmest et hul. Dertil er trøjen blevet meget tung, den vejer i omegnen af 600 gram, så det føles lidt som om man tager en rustning på - det er jo tænkt som en sommerbluse.


Jeg har forlænget ærmerne (jeg forstår altså ikke fascinationen af 3/4 ærmer) og afsluttet trøjen med rib i ærmerne og forneden. Den rå kan i halsen er rigtig fin, men trøjen var meget vid da jeg prøvede den og ribben har trukket kanterne en smule sammen.


Trøjen er som sådan fin nok, men den ville være endnu bedre i uldgarn. Det er sådan en okay-følelse jeg sidder med. Jeg skal nok få brugt trøjen, men det er ikke den, der bliver mit førstevalg og den trøje, der vil blive slidt op først




Faktaboks

Model: Mellow fra Pickles (Maries Ideer)
Pinde: Rosentræ str. 4 mm
Garn: Ren blank italiensk hør fra garnudsalg



Kommentarer: Pinden er ny og har været fantastisk at strikke på. Jeg tror, modellen gør sig bedst i uldgarn(er), men den er absolut brugbar. Jeg har forlænget ærmerne og tilføjet rib i kanterne for at 'lukke' trøjen. Det er blevet rigtig fint.

2 kommentarer:

  1. Hør er jo altså et naturmatwriale, men ligesom andre sommerfibre uelastisk og alt kan ses, det er en
    del af charmen, den rå struktur ☺ Det bliver aldrig sjovt at strikke i, men plejer at være super behageligt at have på ☺ håber du bliver glad for den.

    SvarSlet
  2. Æv, men det er rigtig, rent blankt hør er tungt og stift at strikke i, til gengæld er det sammen med bomuld ret så lækkert. Ellers må du sende trøjen videre.

    SvarSlet

Jeg elsker kommentarer, tak fordi du tager dig tiden til at skrive en