mandag den 17. juli 2017

Honeycomb Socks - strømper med hulkrus.

Når jeg strikker strømper tænker jeg på min farmor. Hun strikkede altid strømper, altid samme opskrift og (som jeg husker det) altid i striber i klare farver. Hun sagde, at det var noget alle ville have, og at det var hyggeligt at sidde med. Dengang tror jeg min mor havde en drøm om at hun havde strikket trøjer og dets lignende til børnebørnene, men hun veg ikke fra strømperne.

Min farmor døde meget tidligt, hun nåede lige at fylde 60. Jeg var 10 da hun døde, og hun havde på det tidspunkt været syg i flere år, så mine minder om hende er temmelig begrænsede. Derfor er det blevet nærmest magisk at strikke strømper, jeg kan mærke hende når jeg sidder med de 4 pinde og det tynde garn.


Jeg har efterhånden strikket en del strømper, meget gerne med to tråde og på pind 4 eller 4,5 - dels fordi det går hurtigere - men også fordi jeg bruger dem som ekstra varme uden på mine strømpebukser om vinteren. I vinter da jeg deltog i Instagram-KALen #femparjanuarstrømper nåede jeg jo aldrig 5 par, men jeg blev virkelig inspireret til at strikke nogle andre strømper end rib og glat. Derfor indkøbte jeg noget superskønt garn ved Garnkisten og i påsken gik jeg i gang med et par stømper tilsat honeycomb-mønster /hulkrus. Jeg kan ret godt lide hulkrus og jeg tænker, jeg er nødt til at strikke en trøje eller cardigan i hulkrus engang

De har ligget længe i kurven men er nu klar til at varme mine fødder, og jeg er virkelig godt tilfreds med resultatet. Jeg fandt ikke en opskrift på ravelry, der kunne passe mine forventninger så jeg har freestylet dem over min normale strømpeopskrift og mønsteret til hulkrus



Faktaboks
Mønster: Freestyle
Pinde: Knit Pro Karbonz str 2,5 mm
Garn: BFL Steps fra Garngalleriet (400 m/100 g) 45 g månesten, 30 g gurkemeje
Hot eller not: De er skønne
Kommentarer: Mønsteret gjorde det en smule mere interessant at strikke på pind 2½

6 kommentarer:

  1. Det er da skønt, at strikningen giver dejlige minder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig dejligt at have noget at tænke på mens maskerne flytter fra pind til pind

      Slet
  2. Det er det fantastiske ved strik - vi har alle lært det et sted fra. Det vil sige - sådan har det været tidligere, vi lærte det af mødre og bedstemødre, men nu kommer det nok bare til at foregå på YouTube! Et par super skønne hulkrus freestyle sokker ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Strik har jo ændret sig. Min mor har været ferm til at sy, men gør det ikke mere fordi det ikke er en økonomisk nødvendighed. Hun er aldrig rigtig kommet over at mine bedstemødre har strikket, syet osv. for at få enderne til at hænge sammen økonomisk, vi gør det jo fordi vi gerne vil forbedre os, slappe af, skabe noget nyt osv.

      Slet
  3. De er rigtig fine de sokker, tror jeg snart må kaste mig over det mønster, nu har jeg snart set det brugt til mange forskellige sager.
    Jeg kan ikke huske hvem der lærte mig at strikke, synes jeg har gjort det altid. Er opvokset med kvinder, der strikkede. Mine egne døtre gider ikke, de mener ikke det er nødvendigt når de har mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Jeg elsker hulkrus og overvejer meget om jeg ikke snart skal strikke en Honey, som Helga Isager designede for snart rigtig mange år siden.
      Jeg ved faktisk heller ikke om jeg havde genoptaget strikningen hvis min mor havde strikket. Det gjorde hun ikke, og derfor blev det en smule eksotisk at kunne strikke

      Slet

Jeg elsker kommentarer, tak fordi du tager dig tiden til at skrive en